Mogelijk werken sommige onderdelen van onze website niet naar behoren. Voor een optimale beleving bekijkt u onze website het beste in Chrome of Firefox.
Roessingh is onlangs partner geworden van de ‘3 goede vragen’. Een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF en de Federatie Medisch Specialisten. 3 goede vragen is een methode die ervoor zorgt dat zowel patiënten als zorgverleners zich meer bewust zijn van samen beslissen tijdens hun gesprek.
Met '3 goede vragen' worden patiënten aangemoedigd om de volgende vragen aan hun zorgverleners te stellen:
1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
2. Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
3. Wat betekent dat in mijn situatie?
Voor de kinderen zijn er aparte, simpelere vragen ontwikkeld:
1. Dit voel ik, wat is het?
2. Wat kunnen we er allemaal aan doen?
3. Wat betekent dit voor mij nu en later?
De vragen zijn ontwikkeld door de Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie Medisch Specialisten.
De patiënten worden geïnformeerd over de methode 3 goede vragen en daarnaast ook gestimuleerd om dit te gebruiken door middel van visitekaartjes, folders, narrowcasting, website en social media. De folders worden meegestuurd met de uitnodigingen voor het eerste consult en de visitekaartjes zullen bij de balies van de polikliniek en de kinderafdeling en op de drie verpleegafdelingen bij de afdelingssecretaresses liggen. Op de website van Roessingh is een pagina te vinden met alle informatie over de methode 3 goede vragen.
Patiënten kunnen de methode 3 goede vragen gaan toepassen in gesprekken met zorgverleners bij Roessingh. Houdt er in de voorbereiding van jouw gesprek rekening mee dat dit soort vragen gesteld kunnen worden. Als patiënten de methode 3 goede vragen niet toepassen in het gesprek, is het goed om patiënten te wijzen op het gebruik van de 3 goede vragen door bijvoorbeeld een visitekaartje over de 3 goede vragen uit te delen.