Mogelijk werken sommige onderdelen van onze website niet naar behoren. Voor een optimale beleving bekijkt u onze website het beste in Chrome of Firefox.
Er was eens een hard werkende collega die zich stoorde aan een collega die naar zijn smaak teveel op de telefoon keek en wel erg veel koffiemomentjes had. Een andere collega voelde zich niet op z’n gemak bij de leidinggevende, maar het ging niet om ernstige dingen. Beiden bespraken hun gevoel met de ander in plaats van zich steeds meer te ergeren en erover te praten met collega’s. De collega’s waren zich niet bewust van hun gedrag en reageerden positief op het op tijd bespreken ervan. En iedereen werkte nog lang en gelukkig verder…
Iris Martens, Bram Lemans en Annemieke Engele werken naast hun reguliere baan als maatschappelijk werker en ergotherapeut als vertrouwenspersoon binnen Roessingh. Wat hen betreft is het geschetste plaatje in de inleiding een ideaal. Als vertrouwenspersoon zouden ze in zo’n situatie overbodig zijn en dat is wat ze nastreven. In werkelijkheid is de geschetste situatie nog geen alledaagse realiteit in veel organisaties.
Bram: “De meeste collega’s komen pas bij ons als er een groot conflict is of dreigt. Terwijl als ze ons eerder raadplegen, dat conflict vaak uitblijft. En dat is voor iedereen prettiger werken.”
Iris: “De drempel om bij ons te komen is hoog, de meesten denken:
Logische gedachten want Roessingh is net als veel organisaties als een groot dorp. Dus pas je op je tellen. Toch leiden deze gedachten regelmatig tot grote ergernissen en emoties die dan op een onverwacht moment plots ‘uitbarsten’.”
Bram: “Als we eraan wennen om eerder met elkaar van gedachten te wisselen over elkaars gedrag op de werkvloer, ontstaan er minder uitbarstingen en conflicten. Natuurlijk los je er niet alles mee op, maar je pakt wel je verantwoordelijkheid. Een veilige bespreekcultuur ontstaat niet vanzelf, die maak je samen. Wij als vertrouwenspersoon helpen daarbij.”
Iris: “Wij helpen je de situatie aan te pakken, als je wilt. Welke vaardigheden heb je nodig, welke rechten en plichten heb je? Je kunt ook vragen of we met je meegaan naar een gesprek, als support. Afhankelijk van waarmee je bij ons komt, kunnen we je ook doorverwijzen naar bijvoorbeeld bedrijfsmaatschappelijk werk. Hoe vaker collega’s met hetzelfde verhaal bij ons komen, hoe steviger ons signaal of advies is aan de bestuurders Marc en Ronald. Als vertrouwenspersonen geven we hen ongevraagd advies.”
Annemieke: “Kortom, we nodigen iedereen uit die zich regelmatig ergert en denkt ‘ach’, om eens te sparren met mij, Iris of Bram. Kies wie je aanspreekt. Je lucht je hart , alles blijft vertrouwelijk en het afspreken kan ook buiten Roessingh. Dus niemand hoeft te weten dat je bij ons komt. We luisteren naar je en geloven altijd jouw verhaal, dat is ons vertrekpunt. Alleen dat al helpt veel collega’s en maakt situaties werkbaarder.”
De vertrouwenspersoon is er voor jou! Kom juist als het volgens jou allemaal best wel meevalt… Op tijd langskomen scheelt veel conflicten en gedoe. Heb je een niet-pluis gevoel, lopen dingen niet lekker, erger je je aan een collega? Kom dan even sparren.