Let op!

Mogelijk werken sommige onderdelen van onze website niet naar behoren. Voor een optimale beleving bekijkt u onze website het beste in Chrome of Firefox.

Geroessemoes oktober 2020

Naar een veilige bespreekcultuur

Er was eens een hard werkende collega die zich stoorde aan een collega die naar zijn smaak teveel op de telefoon keek en wel erg veel koffiemomentjes had. Een andere collega voelde zich niet op z’n gemak bij de leidinggevende, maar het ging niet om ernstige dingen. Beiden bespraken hun gevoel met de ander in plaats van zich steeds meer te ergeren en erover te praten met collega’s. De collega’s waren zich niet bewust van hun gedrag en reageerden positief op het op tijd bespreken ervan. En iedereen werkte nog lang en gelukkig verder…

‘Overbodige’ vertrouwenspersonen

Lucht je hart eens vaker bij de vertrouwenspersoon

Iris Martens, Bram Lemans en Annemieke Engele werken naast hun reguliere baan als maatschappelijk werker en ergotherapeut als vertrouwenspersoon binnen Roessingh. Wat hen betreft is het geschetste plaatje in de inleiding een ideaal. Als vertrouwenspersoon zouden ze in zo’n situatie overbodig zijn en dat is wat ze nastreven. In werkelijkheid is de geschetste situatie nog geen alledaagse realiteit in veel organisaties.

Bram: “De meeste collega’s komen pas bij ons als er een groot conflict is of dreigt. Terwijl als ze ons eerder raadplegen, dat conflict vaak uitblijft. En dat is voor iedereen prettiger werken.”

Eerder van gedachten wisselen

Iris: “De drempel om bij ons te komen is hoog, de meesten denken:

  • Ach, zo erg is het niet, ik los het zelf wel op.
  • Als ik met jullie praat, wordt dat tegen me gebruikt.
  • Er verandert toch niets, ik zit het wel uit tot m’n collega weggaat of ik ga zelf weg.

Logische gedachten want Roessingh is net als veel organisaties als een groot dorp. Dus pas je op je tellen. Toch leiden deze gedachten regelmatig tot grote ergernissen en emoties die dan op een onverwacht moment plots ‘uitbarsten’.”

Bram: “Als we eraan wennen om eerder met elkaar van gedachten te wisselen over elkaars gedrag op de werkvloer, ontstaan er minder uitbarstingen en conflicten. Natuurlijk los je er niet alles mee op, maar je pakt wel je verantwoordelijkheid. Een veilige bespreekcultuur ontstaat niet vanzelf, die maak je samen. Wij als vertrouwenspersoon helpen daarbij.”

Signaleren richting bestuur

Iris: “Wij helpen je de situatie aan te pakken, als je wilt. Welke vaardigheden heb je nodig, welke rechten en plichten heb je? Je kunt ook vragen of we met je meegaan naar een gesprek, als support. Afhankelijk van waarmee je bij ons komt, kunnen we je ook doorverwijzen naar bijvoorbeeld bedrijfsmaatschappelijk werk. Hoe vaker collega’s met hetzelfde verhaal bij ons komen, hoe steviger ons signaal of advies is aan de bestuurders Marc en Ronald. Als vertrouwenspersonen geven we hen ongevraagd advies.”

Je hart luchten

Annemieke: “Kortom, we nodigen iedereen uit die zich regelmatig ergert en denkt ‘ach’, om eens te sparren met mij, Iris of Bram. Kies wie je aanspreekt. Je lucht je hart , alles blijft vertrouwelijk en het afspreken kan ook buiten Roessingh. Dus niemand hoeft te weten dat je bij ons komt. We luisteren naar je en geloven altijd jouw verhaal, dat is ons vertrekpunt. Alleen dat al helpt veel collega’s en maakt situaties werkbaarder.”

Lucht je hart bij Iris, Bram of Annemieke

De vertrouwenspersoon is er voor jou! Kom juist als het volgens jou allemaal best wel meevalt… Op tijd langskomen scheelt veel conflicten en gedoe. Heb je een niet-pluis gevoel, lopen dingen niet lekker, erger je je aan een collega? Kom dan even sparren.

  1. Kijk op intranet voor de contactgegevens.
  2. Mail voor een afspraak met één van de drie.
  3. Die afspraak kan ook buiten Roessingh.
  4. Iris, Annemieke en Bram luisteren naar en sparren met je,
    * helpen je vooral om het zelf aan te pakken,
    * noemen nooit namen, alles is altijd vertrouwelijk en anoniem,
    * gaan met je mee naar een gesprek als jij dat wilt,
    * kennen jouw rechten en plichten,
    * verwijzen je eventueel door als dat nodig blijkt,
    * geven (anoniem) ongevraagd advies aan Marc en Ronald over situaties die ze vaak horen.

Andere artikelen uit deze nieuwsbrief