Mogelijk werken sommige onderdelen van onze website niet naar behoren. Voor een optimale beleving bekijkt u onze website het beste in Chrome of Firefox.
De uitkomsten van het panelonderzoek over nazorg zijn bekend. Dit panelonderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de cliëntenraad. Het panel bestaat uit (oud) patiënten van Roessingh. Het onderzoek ging vooral over de vraag welke verwachtingen patiënten hebben ten aanzien van nazorg, en hoe zij hierover geïnformeerd willen worden. Dit zijn de belangrijkste inzichten van het panelonderzoek.
Als eerste hebben we gevraagd hoe de panelleden denken over wie wat regelt rond het einde van de behandeling. Bijvoorbeeld het organiseren van thuiszorg, hulpmiddelen en noodzakelijke aanpassingen in de woning. Een ruime meerderheid verwacht dat Roessingh dat samen met (de naasten van) de patiënt regelt. Dit geldt ook voor de respondenten die nog in behandeling zijn.
Ook hebben we het panel gevraagd welke informatie patiënten verwachten te ontvangen rond het einde van het revalidatietraject. Ruim 80% verwacht informatie en advies te krijgen over wat zij in de toekomst kunnen verwachten in het leven met hun specifieke diagnose. Driekwart verwacht informatie/advies te krijgen over vervolgbehandelingen bij andere zorgverleners, zoals fysiotherapie. Een bijna even grote groep verwacht informatie te krijgen over de nazorg van Roessingh en informatie/advies over sporten en bewegen. Een derde verwacht informatie/advies te krijgen over een gezonde leefstijl.
Driekwart van de panelleden vindt dat Roessingh één of meer vervolgafspraken zou moeten bieden om te bespreken hoe het thuis gaat. Twee derde vindt dat Roessingh de mogelijkheid moet bieden om Roessingh te kunnen bellen voor vragen en advies.
Hoewel het voor de meeste panelleden lang geleden is dat zij hun behandeling hebben afgerond, hebben we toch een paar vragen voorgelegd over hoe zij de nazorg hebben ervaren.
Voor de helft van deze groep was het duidelijk welke nazorg zij konden verwachten van Roessingh. Voor 20% was dit gedeeltelijk duidelijk en voor een kleine 20% was dit niet duidelijk. Voor ruim 60% voldeed de nazorg van Roessingh aan de verwachtingen. Uit de toelichtingen blijkt dat consulten en de mogelijkheid voor telefonisch contact na de behandeling worden gewaardeerd. Een deel van hen geeft aan behoefte te hebben aan vervolg consulten/afspraken na afronding van de behandeling.
De panelleden ervaren als positief dat zij een beeld krijgen van hoe het herstel er naar verwachting uit gaat zien, het eindgesprek met de arts, tips en adviezen over hoe thuis verder, de overdracht naar andere zorgverleners en de mogelijkheid om contact te houden met Roessingh of te blijven sporten/bewegen bij Roessingh. De volgende onderwerpen verdienen volgens de panelleden meer aandacht: de overgang naar de thuissituatie, vinger aan de pols houden, ook op langere termijn, contact met arts/behandelaar.
Deze uitkomsten kunnen de cliëntenraad helpen om mee te denken over de nazorg van Roessingh. Bekijk hier de samenvatting van het onderzoek.
Heb jij ook een onderwerp waarover je de mening van het panel wilt peilen? Dat kan! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Je kunt ook meehelpen om het panel te laten groeien door patiënten en hun naasten te wijzen op de mogelijkheid om lid van het Roessingh panel te worden. Voor meer informatie kun je mensen verwijzen naar de website: www.roessingh.nl/panel.