Mogelijk werken sommige onderdelen van onze website niet naar behoren. Voor een optimale beleving bekijkt u onze website het beste in Chrome of Firefox.
De taakgroepen revalidatietechnologie en eHealth, een samenwerking tussen Roessingh Research and Development en Roessingh, Centrum voor Revalidatie, vormen de schakel tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van revalidatie. Het doel is om vruchtbare ideeën op het gebied van innovatie de ruimte te geven. Hieronder lichten we een aantal projecten van de taakgroep revalidatietechnologie uit.
Binnen de logopedische therapie wordt veelal gebruik gemaakt van afbeeldingen, tekeningen en foto’s ten behoeve van werkwoord- en zinsproductietraining bij afasiepatiënten. Aangezien veel werkwoorden een beweging vereisen, komt het werkwoord hierdoor niet altijd goed tot uiting.
Uit eerdere onderzoeken bleek dat de werkwoord- en zinsproductie significant beter was bij een dynamische weergave t.o.v. een statische weergave. Naar aanleiding van deze resultaten hebben wij een behandelapplicatie ontwikkeld waarmee via video’s kan worden getraind, de MOVE-app.
MOVE wordt nu alleen nog intern in Roessingh gebruikt. Patiënten kunnen de app gratis downloaden en thuis oefeningen doen die de logopedist voor hen heeft klaargezet. In de toekomst zouden de oefeningen uit de behandelapplicatie mogelijk ook geschikt gemaakt kunnen worden voor het oefenportaal van Roessingh.
Het doel van het project is om de effectiviteit van het onderdeel werkwoordproductie van de MOVE-app, welke uitsluitend dynamisch materiaal bevat, in vergelijking tot het statisch behandelmateriaal te beoordelen.
In samenwerking met RCR en RRT, heeft RRD de afgelopen jaren een wetenschappelijke studie uitgevoerd naar de timing van het voorschrijven van een enkel-voet orthese (EVO) in de revalidatie na een beroerte. Daarbij werd een vroege verstrekking vergeleken met een latere verstrekking van de EVO. De resultaten lieten zien dat mensen bij een vroege EVO-verstrekking sneller een hoger en zelfstandige loopfunctie bereiken, waarbij ook sneller een hoger niveau van functioneren in het dagelijks leven wordt bereikt. Goede instructies over het EVO-gebruik zijn daarbij belangrijk. Vanuit patiënt-perspectief is het dus belangrijk dat de EVO zo vroeg mogelijk in de revalidatie na een beroerte verstrekt wordt.
In de huidige praktijk wordt tijdens de fysiotherapie de voet vaak eerst gezwachteld. Bij voldoende effect wordt meestal een leenspalk aan de patiënt meegegeven. Deze leenspalken hebben als nadeel dat de keuze voor verschillende typen beperkt is en dat deze niet op maat aangemeten zijn. Hierdoor is de pasvorm niet altijd optimaal en is de kans op het krijgen van drukplekken groter. In een later stadium van de revalidatie wordt vervolgens overgegaan tot het aanmeten van een eigen EVO.
Doelstelling van het project is het proces van EVO-verstrekking na een beroerte te versnellen en te implementeren in de werkprocessen van Roessingh.
In de revalidatie vormen patiënten met chronische aspecifieke lage rugpijn een grote groep. Coaching-sessies en individuele begeleiding hebben onder andere tot doel om de cognitie van de patiënten te verbeteren. Daarnaast worden zij in dezelfde coaching-sessies getraind in een verstandiger manier van het belasten van de rug bij bijvoorbeeld tillen. In het verleden is gebleken dat een bewegingssensor die visuele feedback geeft over de rompbeweging de patiënten hielp bij het beter begrijpen hoe zijn hun rug belasten en wat zij moeten veranderen. Echter, hoewel de informatie over de rompbewegingen al aanwijzingen bevat over het foutieve en goede gedrag, is het effect op de rugbelasting zelf niet te zien.
Recent onderzoek heeft methoden opgeleverd die deze informatie kunnen leveren met een bewegings- en EMG-sensor. Hiermee wordt op inzichtelijke manier gevisualiseerd wat de daadwerkelijke rugbelasting is in de context van de beweging. Tot op heden zijn deze methoden slechts in gebruik voor onderzoeksdoeleinden. Echter door voortschrijdende technologische mogelijkheden is de tijd nu rijp geworden voor het ontwikkelen van een praktisch inzetbare versie voor begeleiding van patiënten.
De ziekte van Duchenne is een progressieve en ongeneeslijke spierziekte, waarbij er sprake is van zwakte van alle spieren van het lichaam. Dit leidt tot progressieve beperkingen, zoals rolstoelafhankelijkheid en verminderde motoriek. Gamen is over de afgelopen jaren een steeds belangrijkere activiteit geworden voor kinderen en jongeren, vooral voor degenen met een dergelijke beperking, omdat zij met name in multiplayerverband volwaardig mee kunnen doen met medespelers. Wij vermoeden dat dit een positief effect heeft voor zaken als eenzaamheid, eigenwaarde en kwaliteit van leven. De reguliere controller waarmee een gameconsole kan worden bediend, wordt in een vrij vroeg stadium echter te zwaar voor patiënten met Duchenne. Daarom zou een aangepaste controller, zoals deze reeds op de markt verkrijgbaar zijn, hier een uitkomst voor kunnen bieden. Omdat patiënten met Duchenne echter een toenemende beperking in de handfunctie hebben, is het een uitdaging om te kijken hoe deze controllers geschikt kunnen blijven. Samen met rdgKompagne wordt in dit project gezocht naar een oplossing hiervoor.
In eerste instantie is het doel van dit project om te beoordelen of patiënten met Duchenne, die niet kunnen gamen met een reguliere controller, dit wel kunnen met een Adaptive Controller en welke games geschikt zijn daarvoor.
Daarnaast is het doel om de volgende vragen te beantwoorden: