Mogelijk werken sommige onderdelen van onze website niet naar behoren. Voor een optimale beleving bekijkt u onze website het beste in Chrome of Firefox.
De afgelopen weken hebben veel werknemers van Revalidatiecentrum Roessingh de workshop IZEP gevolgd. Voorafgaand aan de workshops werd er al druk over gesproken. Het is wel een heel grote tijdsinvestering en wat levert het op? Zonde van de tijd?! Allemaal tijd waarin we geen patiënten kunnen behandelen en dáár zijn we toch voor! Je hebt vast nog andere opmerkingen gehoord of zelf gemaakt. Collega's leken er niet allemaal even veel zin in te hebben, maar velen kwamen toch met enig enthousiasme uit de workshop.
Er werden veel verschillende onderwerpen besproken. Een velletje papier op het kopieerapparaat achterlaten werd opeens een "datalek". Sneeuw en modder van een scootmobiel werd een val-gevaarlijke situatie. En zo kan iedereen eigen voorbeelden terughalen.
Na de bijeenkomsten werd ik vaker dan daarvoor aangesproken over “aandacht op veiligheid”. Niet dat er nu meer collega's met een melding kwamen. Maar wél dat meer collega's zich door deze bijeenkomsten meer bewust werden van hun eigen gevoel van veiligheid of zich realiseerden wat veiligheid voor hen betekent.
De verwachting was dat het alleen om patiëntveiligheid zou gaan, maar ook hun eigen veiligheid bleek een net zo belangrijk item.
De IZEP gaat in eerste instantie over patiëntveiligheid. Gelukkig hadden de workshopbegeleiders patiënt tussen haakjes gezet, waarmee veiligheid direct in een veel breder kader kwam te staan. In de bijeenkomsten bleek ook de veiligheid van de medewerkers zélf regelmatig het onderwerp van gesprek te zijn.
Veiligheid van medewerkers is een belangrijk onderwerp! Wat maakt dat iemand zich onveilig voelt?
Enkele voorbeelden:
Je veilig voelen op je werk, in de breedste zin van het woord, is belangrijk. Want hoe kunnen we een veilige situatie bieden aan onze patiënten en onze collega's als we ons zelf niet veilig voelen?
De vertrouwenspersoon wordt vaak opgezocht op het moment dat iemand zich op de een of andere manier niet meer veilig of niet serieus genomen voelt. Maar wanneer neem je die stap? Wanneer vind je het ernstig genoeg om naar de vertrouwenspersoon te gaan? Daarnaast vraagt men zich af of het wel zin heeft om naar de vertrouwenspersoon te gaan. Want wat kan die er aan doen?
De vertrouwenspersoon stelt voorop hoe een situatie door de werknemer wordt ervaren of beleefd. Als jij vindt dat je niet gehoord voelt, als jij ervaart dat er geen aandacht is voor jouw vragen, als jij je dus niet serieus genomen voelt, etc.
Dit is geen uitnodiging aan eenieder om nu direct naar een vertrouwenspersoon te hollen... al ben je natuurlijk altijd welkom. Maar weet dat er een mogelijkheid bestaat om een kwestie die je dwarszit met een onafhankelijk iemand te bespreken. Bijvoorbeeld omdat je niet weet hoe je die aan moet pakken of omdat je er met de ander niet uitkomt. Samen kunnen we dan kijken wat de mogelijkheden zijn om het werken binnen Roessingh voor jou weer veilig(-er) te maken.
Namens de vertrouwenspersonen van Roessingh
Annemieke Engele