Let op!

Mogelijk werken sommige onderdelen van onze website niet naar behoren. Voor een optimale beleving bekijkt u onze website het beste in Chrome of Firefox.

Geroessemoes april 2019

Verslag Klankbordgroep Kliniek Volwassenen

Roessingh brengt in de klankbordgroep, naast de gewone onderwerpen/verbeterpunten, grotere patiëntgerichte thema’s in waarover met elkaar gesproken kan worden. Het thema van de klankbordgroep van 26 maart 2019 was Informatisering & Automatisering (ICT). Mw. Van Dinteren, applicatiemanager, geeft hier uitleg over.

ICT

De afdeling Informatisering & Automatisering (I&A) bestaat uit verschillende onderdelen: IT-servicedesk, beheer, functioneel applicatiebeheer en BI & ontwikkeling. I&A doet veel voor de medewerkers, maar er zijn ook een aantal zaken die zij voor patiënten doen. Zo verzorgen zij de WIFI en de therapiekaart. Ook zijn ze bezig met een patiëntenportaal. Dit wordt gefaseerd ingevoerd. De patiëntenklapper wordt ervaren als te veel informatie in één keer. Met een patiëntenportaal kunnen patiënten in stukjes informatie krijgen.

Vanuit de klankbordgroep wordt genoemd dat Ziver als lastig wordt ervaren. Er zijn veel codes die je moet invoeren. Mw. Van Dinteren koppelt dit aan de afdeling terug.

Over WIFI noemt de klankbordgroep dat ze het onhandig vinden dat je vaak opnieuw moet inloggen. Ook vervalt het signaal vaak buiten het gebouw en bij het zwembad en de sporthal. Bij het rokershok is geen WIFI, dit klopt, er is alleen WIFI in het gebouw en op het terras. De capaciteit wordt gering gevonden. Een film kijken gaat wel, maar downloaden niet. Mw. Van Dinteren neemt deze punten mee naar de afdeling.

De cliëntenraad vraagt of het patiëntenportaal wel door patiënten gezien is. De cliëntenraad wil dit wel graag testen. De cliëntenraad wil graag een demo van het patiëntenportaal. De klankbordgroep lijkt zo’n portaal heel handig. Vanuit de klankbordgroep komt de vraag of er ook rekening is gehouden met mensen die niet overweg kunnen met zo’n portaal. Er wordt genoemd dat er wel een papieren aanvulling moet zijn op het patiëntenportaal. Niet iedereen kan overweg met een computer. Ook moet het logisch zijn voor een digibeet. Mw. Van Dinteren heeft deze punten doorgegeven aan de programmacoördinator innovatie.

Overige punten

Er komt naar voren dat de tijdstippen van therapieën niet altijd stipt worden gehanteerd. Patiënten moeten dan wachten op therapie en hebben daardoor ook korter therapie. Dit wordt als vervelend ervaren. Dit is bij alle therapieën, maar het meest bij fysiotherapie en ergotherapie. Dit is doorgegeven aan het management.

Ook wordt aangegeven dat de klokken niet overal goed staan. Dit is vooral vervelend, omdat de therapie dan later begint. Dit is doorgegeven aan het hoofd Facilitair Bedrijf.

Reactie hoofd FB: Het gelijk zetten van de klokken moet elke maand herhaald worden en dat kost te veel tijd. Er is een voorstel geweest om klokken te kopen die aan ons ICT netwerk hangen. Deze aanvraag is afgekeurd. Ook is gekeken naar klokken met radio-ontvanger die gesynchroniseerd worden op de atoomklok in Frankfurt. Deze hebben binnen ons gebouw onvoldoende ontvangst.

Verder geeft de klankbordgroep aan dat zij vinden dat dingen supergoed geregeld zijn. Het eten en drinken vinden zij goed. Wanneer een patiënt van boven naar beneden gaat eten wordt dit niet altijd goed doorgegeven op afdeling 2. Dit is doorgegeven aan de verpleging van afdeling 2.

De klankbordgroep heeft alle lof voor de verpleegkundigen. Ze zijn erg positief over de verpleging. Wel is er in het weekend weinig verpleging.

De dagen in het weekend worden als lang ervaren. Patiënten hebben dan wel behoefte aan therapie. Vooral fysiotherapie zou prettig zijn. Er zijn in het weekend maar weinig mensen, dus er zijn niet veel therapeuten nodig. Mw. Bongers geeft aan dat Roessingh hier naar aan het kijken is, dat er met meerdere factoren rekening gehouden moet worden, zoals de cao.

Aangegeven wordt dat er veel gaten in de planning zitten. Er is soms een dagdeel niks. De planning van de therapieën is erg lastig en kan nooit voor iedereen optimaal zijn.

Hospitality

De cliëntenraad heeft hospitality op dit moment als belangrijk aandachtspunt en stelt hierover een aantal vragen aan de klankbordgroep. Zij vragen aan de klankbordgroep wat zij belangrijk vinden in hospitality. Klankbordgroep geeft aan dat bejegening nummer één is. De bejegening in Roessingh is goed.

Regie van de patiënt valt ook onder hospitality, meebeslissen over de behandeling. Er is door input van een patiënt nu een CRP apparaat geleased om de ontstekingswaarde snel te weten.

Twee positieve punten op het gebied van hospitality die genoemd worden zijn bejegening en het eten.

Als suggesties wordt genoemd een knipkaart voor extra behandeling, bijvoorbeeld voor sport en spel. Ook wordt genoemd dat het goed zou zijn om patiënten van tevoren te laten weten dat zij invloed hebben op hun eigen zorgpad. Tot slot wordt genoemd dat informatie het beste twee of drie weken na de opname gegeven kan worden, omdat patiënt de informatie dan beter opneemt dan bij opname.

Nieuwbouw

Roessingh is aan het nadenken over nieuwbouw/verbouw en vraagt de klankbordgroep hierover mee te denken.

Klankbordgroep geeft aan dat ruimere kamers gewenst zijn. De optie tot een betere kamer als je hier langer bent zou ook prettig zijn. Bij meerpersoonskamer meer douche- en toiletgelegenheid.

Een andere suggestie die genoemd wordt is een bel voor de verpleging voor acute nood, waarmee een verpleger direct komt.

Het restaurant wordt gezien als een prettige omgeving om met je gasten te zitten, met een goede prijs. Je kunt er makkelijk mensen ontvangen. Dit moet niet wegbezuinigd worden.

Hebt u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit verslag, dan kunt u de leden van de Klankbordgroep benaderen of u kunt contact opnemen met Lidewij Olive, marketing adviseur, kamer F231, derde verdieping, telefoon 5517, e-mail: l.olive@roessingh.nl.

Andere artikelen uit deze nieuwsbrief